آموزش متغیرها در پایتون

متغیر ها، فضاهایی برای نگهداری داده های مختلف در حافظه برنامه می باشند که انواع مختلفی دارند.

در آموزش قبلی، نحوه کامنت نویسی در پایتون را یاد گرفتید. در این آموزش با متغیر و انواع آن آشنا خواهید شد.

متغیرها، برای نگه داری اطلاعات مختلف در خود استفاده و نوشته می شوند.

متغیرها، انواع مختلفی دارند که در این آموزش یاد خواهید گرفت. مثلا متغیر عددی، رشته ای (متنی) و ...

در بیشتر زبان های برنامه نویسی، باید در هنگام ایجاد متغیر، نوع آن را معلوم نمایید. اما در زبان پایتون، نیاز به معرفی نوع آن نیست و پایتون بصورت خودکار نوع آن را تشخیص خواهد داد. نوع متغیر مثلا عددی ، اعشاری ، رشته ای یا ... می باشد.

برای ایجاد متغیر، نام آن را نوشته و مقدار آن را وارد میکنیم.

x = 5
y = "John"
print(x)
print(y)

در خط اول کد بالا، ما متغیری به نام x ایجاد کردیم و مقدار آن را 5 قرار دادیم. 5 یک عدد صحیح است و پایتون بصورت خودکار آن را تشخصی خواهد داد.
در خط دوم نیز متغیری با نام y ایجاد کردیم که مقدار آن John می باشد. این متغیر از نوع رشته ای می باشد.
در خط 3 و 4 نیز هر دو متغیر را چاپ کردیم.

برای نوشتن متغیر رشته ای، میتوانید متن خود را در علامت " و یا ' قرار دهید. کد زیر کاملا یکسان می باشند.

x = "John"
x = 'John'

 

نحوه نام گذاری متغیرها

متغیرها می توانند نام های کوتاهی مانند x و y و یا نام های طولانی و قابل فهم تر مانند name ، age ، price داشته باشند.

برای نام گذاری متغیرها باید قواعد زیر را رعایت کنید:

  • نام متغیر فقط میتواند با حروف انگلیسی a تا z و یا حرف _ (under line) شروع شود.
  • نام متغیر می تواند دارای عدد نیز باشد، ولی عدد نباید در اول نام قرارگیرد.
  • نام متغیرها به بزرگی و کوچکی حروف انگلیسی حساس می باشند. مثلا age ، Age و AGE سه متغیر مختلف محسوب میشود.
  • پس در متغیرها می توانید از حروف انگلیسی بزرگ یا کوچک، اعداد و علامت _ استفاده نمایید.
  • در نام متغیرها، امکان استفاده از فاصله وجود ندارد. مثلا my name صحیح نمی باشد و باید بصورت myname ، myName ، my_name و ... نوشته شود.

تمامی نام گذاری متغیرهای زیر صحیح می باشند:

myvar = "John"
my_var = "John"
_my_var = "John"
myVar = "John"
myVar_ = "John"
MYVAR = "John"
myvar2 = "John"

 

همچنین نام گذاری در متغیرهای زیر غلط و پیام خطا خواهد داشت. 

2myvar = "John"
my-var = "John"
my var = "John"

در زبان پایتون، برخی نام ها برای عملکرد برنامه مهم هستند و عملا کدهای برنامه نویسی می باشند و امکان استفاده از آنها به عنوان نام متغیر وجود ندارد.

 

معرفی چند مقدار به متغیر

شما می توانید در یک خط چند متغیر را معرفی و مقدار آنها را معلوم نمایید:

x, y, z = "Orange", "Banana", 5
print(x)
print(y)
print(z)

در کد بالا، متغیر x شامل رشته Orange ، متغیر y شامل Banana و متغیر z شامل عدد صحیح 5 می باشد.

 

همچنین شما می توانید یک مقدار را در چند متغیر قرار دهید:

x = y = z = "Orange"
print(x)
print(y)
print(z)

در کد بالا، هر سه متغیر y ، x و z شامل رشته Orange می باشند.

 

چسباندن متغیرها به یکدیگر

برای چسباندن دو متغیر به یکدیگر از علامت + استفاده می شود. درنظر داشته باشید که برای چسباندن دو متغیر، باید هر دو از یک نوع متغیر باشند، مثلا هردو از نوع رشته ای باشند.

x = "awesome"
print("Python is " + x)

در دستور print متن Python is یک رشته محسوب میشود و متغیر x نیز یک رشته می باشد. در نتیجه خروجی کد زیر Python is awesome می باشد.

همچنین شما می توانید در یک متغیر دیگر، چند متغیر را بهم بچسبانید:

x = "Python is "
y = "awesome"
z =  x + y
print(z)

در کد بالا، ما متغیر x را با رشته Python is و در متغیر y با رشته awesome ایجاد کردیم. سپس در متغیر z هر دو متغیر x و y را بهم چسباندیم. حال متغیر z نیز از نوع رشته ای می باشد.

 

برای اعداد نیز می توانید از علامت + استفاده کنید. در اینصورت دو عدد با یکدیگر جمع خواهند شد و علامت + یک علامت ریاضی محسوب می شود و شما می توانید از علامت های کسر - ، ضرب * ، تقسیم / و غیره نیز استفاده نمایید.

در کد زیر عدد 15 نمایش داده میشود:

x = 5
y = 10
print(x + y)

 

اگر شما دو متغیر رشته ای و عددی را با علامت + بهم بچسبانید، به دلیل متفاوت بودن ماهیت آنها، برنامه خطا خواهد داد.
کد زیر غلط می باشد:

x = 5
y = "John"
print(x + y)

جهت چسباندن دو متغیر به یکدیگر با نوع های مختلف، باید از دستورات پایتون استفاده کنید که درآینده یاد خواهیم داد.


Comments